Förbättrat inomhusklimat på hotell – en investering som lönar sig på flera sätt

Att uppgradera och digitalisera ventilations-, värme- och styrsystem på ett hotell är en lönsam investering. För Radisson Blu Scandinavia i Göteborg har satsningen gett energibesparingar som på sikt är bra för både ekonomi och miljö. Minst lika viktigt är ett klart bättre inomhusklimat som resulterat i nöjdare gäster och en förbättrad arbetsmiljö.

vk-radisson-web_06.jpg

Att det pågår en grön omställning såväl i samhället i stort som i näringslivet kan inte ha undgått någon. Hotellbranschen är inget undantag. Ett exempel på vad som kan göras där är att minska energiförbrukningen genom effektivare och mer behovsstyrd uppvärmning, kylning och ventilation.  Den numera Balderägda hotellfastigheten, där verksamheten drivs av Radisson Hotel Group, ligger bara ett stenkast från Centralstationen i Göteborg och stod färdigt 1986 (då som ett Sheraton-hotell). Under de fyra decennier som hotellet funnits har det gjorts investeringar för att sänka energiförbrukningen och främja miljön. Bland annat har aggregat och fläktar tidigare bytts ut. I början av 2024 tyckte hotelledningen att det var dags för ytterligare energibespararande åtgärder som också bidrar till ett bättre inneklimat, ökad komfort för gästerna och ett minskat klimatavtryck. Då var det naturligt för Pär Niklas Thid, hotellets chief engineer, att vända sig till VK-Inneklimat som redan hade ett serviceavtal med Raddison Blu Scandinavia.

– Det var hög tid att göra en större satsning för att höja komforten på hotellet. Det hände ganska ofta att ventilationsaggregaten gick på max, även när det inte behövdes. Det ledde till onödig energiförbrukning och mycket buller, vilket störde både gäster och personal. Till det kom att med de systemen vi hade var det svårt att få till temperatur och ventilation som uppfyllde den enskilda gästens önskemål på rumsnivå, säger Pär Niklas Thid. 

Att valet föll på VK Inneklimat berodde också på att företaget byggt upp en i branschen unik expertkunskap om hur man anpassar och styr ventilation, värme och kyla efter användarnas behov. Något som i dag är en självklarhet när det gäller belysning, men ännu inte slagit igenom på samma sätt när det handlar om inneklimat.

Eftersom Radisson Blu Scandinavia är ett stort hotell med 355 hotellrum plus ett antal konferensrum innebar beslutet en investering på ett antal miljoner kronor. Men redan några månader efter uppgraderingen, som blev klar i februari 2025, står det klart att förändringen uppskattas av hotellgästerna. Gäster har spontant berömt inomhusklimatet på Radisson Blu, vilket är ovanligt i en bransch som har stora problem med torr luft, särskilt vintertid. 

vk-radisson-web_23.jpg

– Hotellet är populärt och har en snittbeläggning på 90 procent, vilket betyder att vi har flera tusen gäster varje månad. Många är nöjda och återkommer, men vi fick ändå in 30–40 klagomål per månad som handlade om buller från ventilationen, fel temperatur och torr luft. Det ville vi göra något åt. Med de nya systemen på plats har vi haft tre klagomål på tre månader och ett par av dem handlade om att förstå displayen där gästen själv kan ställa in temperaturen, säger Pär Niklas Thid.  En preliminär prognos säger att åtgärderna ger hotellet en energibesparing på 600 000 kilowattimmar årligen, vilket med dagens energipriser blir en hel del pengar. När investeringen betalat sig och hur den påverkar den totala ekonomin är det dock lite tidigt att uttala sig om. 

– Det vet vi om ett par år när systemen är ordentligt driftade. Först ska varje rum trimmas in efter de olika årstiderna och beroende på om de ligger i östra eller västra delen av hotellet. Där skiljer det en del när det gäller hur sol och vind ligger på, säger Pär Niklas Thid. 

Radisson Blu Scandinavia tar varje år emot gäster från olika delar av världen som, om man generaliserar, har olika preferenser när det gäller temperatur. Exempelvis föredrar många nordeuropéer och nordamerikaner relativt varma rum, medan sydeuropéer och asiater ofta vill ha det lite svalare. 

Ali Rahimian är tekniker på hotellet och har varit involverad i hela arbetet med att förbättra inomhusklimatet. För honom är den viktigaste förändringen möjligheten att snabbt kunna ge kunderna vad de vill ha:  – Just att vi kan övervaka hela systemet ner på rums- och spjällnivå dygnet runt alla dagar i veckan ger oss möjligheter att ge gästerna högre komfort och en bättre upplevelse. De kan bo i rum som är tempererade efter deras önskemål, säger Ali Rahimian. 

Projektet, som tog ungefär ett år att färdigställa, har krävt kombinationer av olika tekniska kunskaper, till exempel att få de olika systemen att ”prata” med varandra. Men den största utmaningen har ändå varit logistiken och att utföra allt arbete på ett hotell som är i full drift. 

– Det svåraste med det här uppdraget för oss har varit att arbeta i ett hotell som varit fullbelagt och ibland även överbelagt. Då kan det bli svårt att få tillträde till rummen för att göra installationer och det kan också bli lite stressigt. Men tack vare bra stöd och samarbete med kunden har vi ändå lyckats hålla tidsplanen. Något man lär sig av människor som jobbar på hotell är att problem är till för att lösas och det gör man nästan alltid också, säger Henrik Trygg, chef för driftgruppen på VK-Inneklimat. 

Efter ett lyckat hotellcase i Göteborg hoppas nu VK-Inneklimat att fler hotell ska lockas av de ekonomiska, klimatmässiga och konkurrensmässiga fördelarna det innebär att uppgradera systemen för ventilation, värme och kyla. 

vk-radisson-web_15.jpg

– Jag tror att det finns många hotellchefer som går i samma tankar. Man vill hänga på den gröna omställning som pågår. Där finns faktiskt möjligheter att minska sitt klimatavtryck genom minskad energiförbrukning samtidigt som man får nöjdare kunder och på sikt lägre driftskostnader, säger Aleksandar Köster, vd på VK-Inneklimat. 

Henrik Trygg och han grupp är taggade och hjälper gärna fler hotell att uppgradera sitt inomhusklimat. Och med erfarenheterna från Radisson Blu Scandinavia tror han att det finns möjligheter att få nya uppdrag. 

– Det finns absolut ett antal duktiga konkurrenter därute, men jag tror att det är få som har den breda kunskap och erfarenhet vi har inom ventilation, värme och kyla kombinerat med styr- och reglerteknik. Vi vet när det går att göra besparingar genom att behovsstyra energi och när det inte är möjligt. Där är vi experter, säger Henrik Trygg. 

Det har gav investeringen 
  • Bättre inomhusklimat som redan uppskattas av hotellgästerna – och av personal. Det innebär bland annat behagligare temperaturer, mindre buller, mindre drag och bättre luftfuktighet vintertid
  • Betydligt lägre energiförbrukning och energikostnader genom behovsstyrd ventilation och automatiska inställningar.
  • Fel, avvikelser och larm kan snabbt åtgärdas via ett centralt system med enkel översikt. Systemet ser också till att driften optimeras löpande.
Det här gjordes på Radisson Blu Scandinavia

Åtgärderna som tekniker och programmerare från VK-Inneklimat under ett år genomförde i nära samarbete med hotellets driftspersonal kan delas in i nio huvuddelar:

  • Inventering av befintliga system med hänsyn till funktion och kapacitet.
  • Utredning av potential och möjligheter med hänsyn till inneklimat och energibesparing.
  • Projektering av luft, el samt styr- och regler.
  • Nya styr och reglerenheter där alla gamla styrboxar har bytts ut mot moderna enheter som kontrollerar hur mycket luft, värme och kyla som tillförs olika delar av hotellet.
  • Smart rumsstyrning där varje hotellrum nu har en digital panel där gästen själv kan ställa in temperatur inom ett visst intervall.
  • Rumsstyrningen är också kopplat till bokningssystemet och växlar automatiskt mellan komfortläge med en temperatur på 21 grader när rummet är bokat och ett energisparläge med högre eller lägre temperatur (beroende på årstid) när rummet är tomt.
  • Behovsstyrd ventilation med nya sensorer och ultraljudsspjäll (ventilationsluckor) som reglerar luftflödet efter behov, vilket ger bättre luftkvalitet, lägre energiåtgång och lägre energikostnad.
  • entral övervakning av ventilation, värme och kyla är kopplat till det digitala systemet SCADA (WebPort) som ger hotellets driftspersonal möjlighet att övervaka drift, justera inställningar och få larm vid fel eller avvikelser.
  • Driftoptimering efter installation. Pågår löpande för att säkerställa långsiktig optimerad drift över tid.

Kontaktpersoner

Aleksandar Köster
VD, VK-Inneklimat
070-623 86 75
Henrik Trygg
Driftgruppchef, VK-Inneklimat
076-116 98 13
Pär Niklas Thid
Chief engineer, Radisson Blu Scandinavia
070–512 96 39

Bilder